Husk at nye vaner tager tid!

Hvor mange gange har du prøvet at starte en ny, god vane op – træning eller en sundere livsstil, for eksempel – men efter nogle dage, uger eller måneder har måttet indse, at du overhovedet ikke har rykket dig ud af stedet, og måske endda er rykket et par skridt tilbage?

Sikkert mange gange.

Det har de fleste af os, i hvert fald.

Men før du slår dig selv alt for hårdt i hovedet over, hvor håbløs du er til at løbe tre gange om ugen, holde op med at ryge eller hvad det nu handler om, så vid, at det ikke kun er din skyld. Det tager nemlig lang tid at skabe nye vaner. Meget lang tid.

For nogle år siden, dykkede Chris MacDonald lidt ned i den forskning, der er lavet på området, og han fandt ud af, at det helt konkret tager mellem 18 og 254 dage at skabe en ny vane. – og i gennemsnit 66 dage.

Det er klart, at jo mere omfattende og krævende den nye ændring er, jo længere tid tager det at få den til at blive til en egentlig vane. At vænne sig til at drikke et glad vand hver dag tager 18 dage. Står du overfor en større ændring i dit liv, er vi hurtigt oppe i den anden ende af skalaen.

Grunden til, at jeg synes, det er vigtigt at skrive, er fordi jeg møder rigtig mange, der bærer på en enorm vrede og til tider også skam over, at det ikke er lykkedes dem at etablere en god vane.

Men er du én af dem, så tag det roligt. Det tager altså lang, lang tid at skabe vaner og selv den bedste fejler og bliver indimellem sendt tilbage til start.

STIL IKKE FOR STORE KRAV TIL DIG SELV

Når vi nu ved dette – altså ved, hvor svært det er at skabe en ny vane, så betyder det også, at vi kan gå til det på en lidt anden måde, end man måske har gjort hidtil. Nemlig ved at skabe vanen i små bidder, ét trin ad gangen.

Så i stedet for at sige, at fra på mandag skal du løbe fem km hver morgen, så prøv i stedet at sige, at fra på mandag løber du tre km to gange om ugen.

Ved at nedjustere målet lidt, tager du hensyn til, hvor svært det egentlig er at etablere en vane. Når du starter med noget, som der rent faktisk er en chance for, at du kommer til at gennemføre, bliver det også nemmere at opleve en succes.

Ellers er risikoen for, at du igen ender et sted, hvor du falder tilbage i de gamle vaner, meget stor. Og så bliver det bare endnu en ting, du kan slå dig selv i hovedet med, hvilket bare gør det endnu sværere at starte på en ny vane næste gang.

Har du behov for hjælp til at skabe nye, gode vaner, så kontakt mig gerne.

Kontakt mig gerne:

10 + 9 =

Psykoterapeut

Camilla Wisøfeldt

Mobil 40 45 79 70