Hvordan taler du egentlig til dig selv?

Når du taler med dig selv, hvilken stemme bruger du så?

Lyder det som et dumt spørgsmål? Måske. Men det er faktisk slet ikke dumt.

For alt for mange af os taler til os selv med en stemme, som vi aldrig ville bruge overfor andre. Vi kritiserer os selv, nedgør os selv og taler grimt til os selv.

Kender du f.eks nogle af de her udsagn:

  • Lad nu være, du kan jo alligevel ikke finde ud af det
  • Du kan da ikke have den på, du ser alt for tyk ud
  • Er du ikke lidt for meget, når du griner så højt
  • Du tør jo ikke alligevel
  • De vil alle sammen synes, du er latterlig

Det er udsagn, som går igen i rigtig mange menneskers indre dialog. Det er det, de fortæller sig selv. Og udover at det kan gøre dem kede af det, så kan det også lave dybe skrammer i deres selvværd og lægge et bånd på de ting, de foretager os.

En negativ indre dialog kan ganske enkelt forhindre mennesker i at opnå og opleve de ting, de gerne vil i livet.

Hvis du har en negativ dialog med dig selv og du kan mærke, at den begrænser dig, så er det vigtigt, at du får gjort noget ved det. Det ligger til os mennesker at have en negativ dialog kørende med os selv, og dertil kan den være blevet forværret af ting, vi har oplevet igennem livet. Men det er ikke nogen undskyldning for ikke at prøve at stoppe den, når den kommer.

Ting, du selv kan gøre:

  1. Vær bevidst om dine tanker. Læg mærke til dem. Så hver gang, der kommer en negativ tanke, så registrerer du den og så kaster du den væk igen. Prøv gerne at erstatte den grimme tanke med en god tanke. Så hvis tanken om, at du ikke kan finde ud af noget, dukker op, så skynd dig at erstatte den med en tanke om, at du da selvfølgelig kan finde ud af det.
  2. Øv også dig selv i at tale pænt til dit spejlbillede. Kig dig ind i spejlet og sig nogle pæne ting til dig selv. Til at begynde med kan det føles meget underligt, men bare bliv ved og gør det gerne til en fast rutine hver morgen. Tankerne vil begynde at fæstne sig og lige så stille skubbe de negative tanker væk.
  3. Når der kommer en negativ indre kommentar, så forestil dig, at du sagde det samme til en kollega, en kæreste el.lign. Ville du gøre det? Og hvis ikke du ville, så lad være med at tale sådan til dig selv. Du har helt sikkert ikke fortjent de

Hvis den negative dialog for alvor har fået tag i dig, kan det være en god idé at søge professionel hjælp, så du kan blive søde ved dig selv og slippe alle de begrænsninger, du lægger på dig selv. Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis vi skal tage en snak om det.

Kontakt mig gerne:

5 + 14 =

Psykoterapeut

Camilla Wisøfeldt

Mobil 40 45 79 70

Shares 0